ការដោះស្រាយបញ្ហាគឺជាជំនាញមួយដ៏សំខាន់ ហើយវាក៏ជាផ្នែកមួយដែលអាចធ្វើអោយមានលក្ខណៈខុសគ្នាយ៉ាងខ្លាំងមួយដែរចំពោះមុខរបររបស់អ្នក។
នៅកន្លែងធ្វើការ បញ្ហាគឺស្ថិតនៅចំកណ្តាលនៃអ្វីដែលមនុស្សជាច្រើនធ្វើជារៀងរាល់ថ្ងៃ។ អ្នកក៏ត្រូវតែដោះស្រាយបញ្ហាសម្រាប់អតិថិជន (ទាំងក្នុង ឬក្រៅ), ការគាំទ្រអ្នកដែលកំពុងតែស្រាយបញ្ហា ឬការស្វែងរកដំណោះស្រាយថ្មីៗ។
បញ្ហាដែលអ្នកប្រឈមមុខអាចមានលក្ខណៈធំ ឬតូច, ធម្មតា ឬស្មុគស្មាញ, និងងាយ ឬស្រួលដោះស្រាយ។ បញ្ហាពីធម្មជាតិដែលចាត់ទុកថាឥតសំខាន់, ផ្នែកមួយដ៏ចំបងនៃមុខងារអ្នកគ្រប់គ្រងម្នាក់ៗកំពុងតែស្វែងរកវិធីដោះដើម្បីដោះស្រាយ។ ដូច្នេះ ក្នុងនាមជាអ្នកដោះស្រាយបញ្ហាដ៏មានទំនុកចិត្តម្នាក់គឺពិតជាមានសារៈសំខាន់ណាស់ដើម្បីឆ្ពោះទៅរកភាពជោគជ័យរបស់អ្នក។
ភាគច្រើនទំនុកចិត្តកើតចេញពីការប្រើប្រាស់ដំណើរការដ៏ល្អមួយនៅពេលឈានជើងទៅរកបញ្ហាមួយ។ ពេលធ្វើបានហើយ អ្នកអាចដោះស្រាយបញ្ហាទាំងឡាយបានយ៉ាងលឿន និងមានប្រសិទ្ធភាព។
ការដោះស្រាយបញ្ហាមានជំហ៊ានជាមូលដ្ឋានចំនួន ៤ដូចជា៖
- ការផ្តល់អត្ថន័យលើបញ្ហា
- ការបង្កើតអ្វីផ្សេងមួយទៀត
- ការវាយតម្លៃ និងជ្រើសរើសអ្វីផ្សេងមួយទៀត
- ការអនុវត្តដំណោះស្រាយ
ការផ្តល់អត្ថន័យលើបញ្ហា
គន្លឹះដើម្បីផ្តល់អត្ថន័យបញ្ហាដ៏ល្អមួយគឺការធានាអោយបានថា អ្នកបានដោះស្រាយជាមួយនឹងបញ្ហាពិតប្រាកដ មិនមែនជាសញ្ញារបស់វាឡើយ។ ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយ បើសិនជាអ្នកសម្លឹងមើលអោយវែងឆ្ងាយបន្តិច បញ្ហាពិតប្រាកដប្រហែលជាការខ្វះការបំពាក់បំប៉ន ឬបន្ទុកការងារដែលគ្មានហេតុផលណាមួយ។
គំនិតបន្ថែមដូចជា 5 Why (សំណួរផ្តើមអោយហេតុអ្វីចំនួន៥), Appreciation (ការមោទនៈភាព) និង Root Cause Analysis (ការវិភាគទៅលើឬសគល់នៃមូលហេតុ) អាចជួយអោយអ្នកសួរសំណួរបានត្រឹមត្រូវ និងដោះស្រាយទៅលើស្រទាប់បញ្ហាជាច្រើននូវអ្វីដែលពិតជាកើតឡើងមែននោះ។
ស្ថិតក្នុងដំណាក់កាលនេះ វាក៏ជារឿងមួយសំខាន់ដែរក្នុងការធានាថា អ្នកមើលឃើញបញ្ហាតាមរយៈការពិចារណារបស់អ្នកជាច្រើនប្រភេទ។ បើសិនជាអ្នកប្តេជ្ញាចំពោះខ្លួនឯងឆាប់ពេក អ្នកអាចបញ្ហាវាជាមួយនឹងការនិយាយបញ្ហាដែលពិតជាអាចអោយដំណោះស្រាយមួយមកជំនួសបាន។ ឧទាហរណ៍ ចូរពិចារណាសេចក្តីថ្លែងបញ្ហាមួយនេះ៖ “យើងគួរតែស្វែងរកមធ្យោបាយណាមួយនៃការមិនគោរពតាមបទបញ្ជារបស់មនុស្សណាដែលធ្វើការដែលមិនអាចទទួលយកបាន”។ រឿងនេះមិនផ្តល់ឱកាសនៃការស្វែងរកហេតុផលពិតប្រាកដល់អ្នកឡើយ។
ការយល់ដឹងអំពីភាពស្មុគស្មាញ
នៅពេលបញ្ហារបស់អ្នកគឺជារឿងធម្មតាៗ ដំណោះស្រាយច្រើនតែស្រួល ហើយអ្នកក៏មិនចាំបាច់ធ្វើទៅតាមជំហ៊ានទាំងបួនដែលបាននិយាយតាំងពីខាងលើដែរ។ ដូច្នេះនៅពេលអ្នកកំពុងតែធ្វើទៅតាមរបៀបដែលត្រឹមត្រូវកាន់តែ បញ្ហារបស់អ្នកទំនងជាមានភាពស្មុគស្មាញ និងពិបាកយល់ ព្រោះវាមានភាពប្រទាក់ក្រឡាគ្នាជាច្រើន។
ដំណឹងដ៏ល្អនោះគឺថា មានវិធីសាស្ត្រជាច្រើនដែលអ្នកអាចប្រើដើម្បីអោយមានប្រយោជន៍ចំពោះភាពរញ៉េរញ៉ៃបែបនេះបាន។ ភាគច្រើនរឿងអស់ទាំងនេះជួយអោយអ្នកបង្កើតបានជាការបង្ហាញឡើងវិញយ៉ាងច្បាស់លាស់ទៅលើដំណោះស្រាយ ដូច្នេះអ្នគអាចយល់វាកាន់តែច្បាស់ថាតើមានរឿងអ្វីកើតឡើង។
នៅពេលបញ្ហារបស់អ្នកកើតឡើងក្នុងមុខជំនួញវិញ ការបង្កើត Flow Chart, Swim Lane Diagram ឬ System Diagram នឹងជួយអោយអ្នកមើលឃើញនូវរបៀបនៃសកម្មភាពជាច្រើនច្របល់ចូលគ្នា។ រឿងនេះច្រើនតែជួយអោយអ្នកអាចសម្គាល់ដឹងថាមានអ្វីដែលជាចំនុចខ្វះខាតដែលបង្កទៅជាបញ្ហាបាន។
ដំណើរនៃការដោះស្រាយបញ្ហា
ជំហ៊ានទាំងបួនសម្រាប់ដោះស្រាយបញ្ហាដែលយើងបាននិយាយពីដំបូងគេនោះនឹងផ្តល់អោយអ្នកទទួលបាននូវស្ថានភាពយ៉ាងល្អៗជាច្រើន។ ទោះបីជាយ៉ាងណាក៏ដោយ សម្រាប់ដំណើរការណ៍ដ៏ទូលំទូលាយកាន់តែច្រើន អ្នកអាចប្រើប្រាស់វិធីសាស្ត្រដូចជា Simplex, Appreciative Inquiry ឬ Soft Systems Methodology (SSM) ដើម្បីអាចដោះស្រាយបញ្ហាមួយប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព។
វិធីសាស្ត្រ Simplex មានការចូលរួមនូវដំណើរការណ៍ចំនួន ៨ដំណាក់កាលដូចជា៖ ការស្វែងរកមូលហេតុ, ការស្វែងរកការពិត, ការផ្តល់អត្ថន័យលើបញ្ហា, ការស្វែងរកគំនិត, ការជ្រើសរើស និងវាយតម្លៃ, ការរៀបគម្រោង, ការលក់គំនិត, និងការធ្វើវាអោយបាន។ ជំហ៊ានទាំងនេះបង្កើតបានជាដំណើរការមូលដ្ឋានដែលយើងនិយាយពីខាងដើមមក ហើយវាក៏បង្កើតបានជាវត្តនៃបញ្ហាមួយសម្រាប់ការស្វែងរក និងដោះស្រាយ ដែលវានឹងធ្វើអោយមានលក្ខណៈល្អបន្តទៅវិញ។
វិធីសាស្ត្រ Appreciative Inquiry ត្រូវការឈានអោយដល់នូវគំនិតវិជ្ជមានយ៉ាងចម្លែកដើម្បីជាជំនួយដោះស្រាយបញ្ហាតាមរយៈការពិនិត្យនូវវិធីណាមួយមានប្រយោជន៍ល្អចំពោះអ្វីៗដែលនៅជុំវិញខ្លួន។
វិធីសាស្ត្រ Soft Systems Methodology ត្រូវបានបង្កើតឡើងដើម្បីជួយអោយអ្នកបានយល់ពីបញ្ហាដែលស្មុគស្មាញ ដូច្នេះហើយអ្នកក៏អាចចាប់ផ្តើមដំណោះស្រាយរបស់អ្នកបានដែរ។ វាត្រូវប្រើបួនដំណាក់កាលដើម្បីជួយអ្នកពន្យល់បានថាអ្វីទៅជាអ្នកបង្កើតបញ្ហា បន្ទាប់មកធ្វើសកម្មភាពទាំងឡាយណាដែលវានឹងធ្វើអោយស្ថានភាពល្អមកវិញបាន។
ការប្រើប្រាស់វិធីសាស្ត្រទាំងនេះ និងតារាងដោះស្រាយបញ្ហារបស់យើងក្នុងគេហទំព័រនេះ នឹងជួយអោយអ្នកដោះស្រាយបញ្ហាដែលក្រុមការងារ និងអង្គការរបស់អ្នកកំពុងតែប្រឈមមុខបាន។ ដោយសារតែរឿងនេះហើយ អ្នកនឹងកាន់តែទទួលបានជោគជ័យកាន់តែច្រើននូវអ្វីដែលអ្នកបានធ្វើ។ អ្វីដែលមានបន្ថែមទៀតនោះគឺថា អ្នកនឹងចាប់ផ្តើមសាងកេរ្តិ៍ឈ្មោះជាមនុស្សម្នាក់ដែលអាចគ្រប់គ្រងស្ថានការណ៍បានក្នុងអត្ថន័យវិជ្ជមាន៕