Join with Health.com.kh on Telegram

ការដោះស្រាយ​បញ្ហា​គឺជា​ជំនាញ​មួយ​ដ៏​សំខាន់ ហើយ​វា​ក៏​ជា​ផ្នែក​មួយ​ដែល​អាច​ធ្វើអោយ​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​គ្នា​យ៉ាងខ្លាំង​មួយ​ដែរ​ចំពោះ​មុខរបរ​របស់​អ្នក​។

នៅ​កន្លែងធ្វើការ បញ្ហា​គឺ​ស្ថិត​នៅ​ចំ​កណ្តាល​នៃ​អ្វី​ដែល​មនុស្ស​ជាច្រើន​ធ្វើជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ​។ អ្នក​ក៏​ត្រូវតែ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​សម្រាប់​អតិថិជន (​ទាំង​ក្នុង ឬ​ក្រៅ​), ការគាំទ្រ​អ្នក​ដែល​កំពុង​តែ​ស្រាយ​បញ្ហា ឬ​ការស្វែងរក​ដំណោះស្រាយ​ថ្មីៗ​។​
 
​បញ្ហា​ដែល​អ្នក​ប្រឈម​មុខ​អាច​មាន​លក្ខណៈ​ធំ ឬ​តូច​, ធម្មតា ឬ​ស្មុគស្មាញ​, និង​ងាយ ឬ​ស្រួល​ដោះស្រាយ​។ បញ្ហា​ពី​ធម្មជាតិ​ដែល​ចាត់ទុក​ថា​ឥត​សំខាន់​, ផ្នែក​មួយ​ដ៏​ចំបង​នៃ​មុខងារ​អ្នកគ្រប់គ្រង​ម្នាក់ៗ​កំពុងតែ​ស្វែងរក​វិធី​ដោះ​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​។ ដូច្នេះ ក្នុងនាម​ជា​អ្នក​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដ៏​មាន​ទំនុកចិត្ត​ម្នាក់​គឺ​ពិតជា​មាន​សារៈសំខាន់​ណាស់​ដើម្បី​ឆ្ពោះទៅរក​ភាពជោគជ័យ​របស់​អ្នក​។
 
​ភាគច្រើន​ទំនុកចិត្ត​កើតចេញ​ពី​ការប្រើប្រាស់​ដំណើរការ​ដ៏​ល្អ​មួយ​នៅពេល​ឈាន​ជើង​ទៅ​រក​បញ្ហា​មួយ​។ ពេល​ធ្វើ​បាន​ហើយ អ្នក​អាច​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទាំងឡាយ​បាន​យ៉ាង​លឿន និង​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​។
​ការដោះស្រាយ​បញ្ហា​មាន​ជំ​ហ៊ាន​ជា​មូលដ្ឋាន​ចំនួន ៤​ដូចជា​៖

  1. ការផ្តល់​អត្ថន័យ​លើ​បញ្ហា​
  2. ការបង្កើត​អ្វី​ផ្សេង​មួយទៀត​
  3. ការវាយតម្លៃ និង​ជ្រើសរើស​អ្វី​ផ្សេង​មួយទៀត​
  4. ការអនុវត្ត​ដំណោះស្រាយ​

 
​ការផ្តល់​អត្ថន័យ​លើ​បញ្ហា​
​គន្លឹះ​ដើម្បី​ផ្តល់​អត្ថន័យ​បញ្ហា​ដ៏​ល្អ​មួយ​គឺ​ការធានា​អោយបាន​ថា អ្នក​បាន​ដោះស្រាយ​ជាមួយនឹង​បញ្ហា​ពិតប្រាកដ មិនមែន​ជា​សញ្ញា​របស់​វា​ឡើយ​។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ បើសិន​ជា​អ្នក​សម្លឹងមើល​អោយ​វែងឆ្ងាយ​បន្តិច បញ្ហា​ពិតប្រាកដ​ប្រហែល​ជា​ការ​ខ្វះ​ការ​បំពាក់បំប៉ន ឬ​បន្ទុក​ការងារ​ដែល​គ្មាន​ហេតុផល​ណាមួយ​។
 
​គំនិត​បន្ថែម​ដូចជា 5 Why (​សំណួរ​ផ្តើម​អោយ​ហេតុអ្វី​ចំនួន​៥), Appreciation (​ការ​មោទនៈភាព​) និង Root Cause Analysis (​ការវិភាគ​ទៅលើ​ឬ​សគល់​នៃ​មូលហេតុ​) អាច​ជួយ​អោយ​អ្នក​សួរ​សំណួរ​បាន​ត្រឹមត្រូវ និង​ដោះស្រាយ​ទៅលើ​ស្រទាប់​បញ្ហា​ជា​ច្រើន​នូវ​អ្វី​ដែល​ពិតជា​កើតឡើង​មែន​នោះ​។
 
​ស្ថិត​ក្នុង​ដំណាក់កាល​នេះ វា​ក៏​ជា​រឿង​មួយ​សំខាន់​ដែរ​ក្នុង​ការធានា​ថា អ្នក​មើល​ឃើញ​បញ្ហា​តាមរយៈ​ការពិចារណា​របស់​អ្នក​ជា​ច្រើន​ប្រភេទ​។ បើសិន​ជា​អ្នក​ប្តេជ្ញា​ចំពោះ​ខ្លួនឯង​ឆាប់​ពេក អ្នក​អាច​បញ្ហា​វា​ជាមួយនឹង​ការនិយាយ​បញ្ហា​ដែល​ពិតជា​អាច​អោយ​ដំណោះស្រាយ​មួយ​មក​ជំនួស​បាន​។ ឧទាហរណ៍ ចូរ​ពិចារណា​សេចក្តី​ថ្លែង​បញ្ហា​មួយ​នេះ​៖ “​យើង​គួរតែ​ស្វែងរក​មធ្យោបាយ​ណាមួយ​នៃ​ការ​មិន​គោរព​តាម​បទបញ្ជា​របស់​មនុស្ស​ណា​ដែល​ធ្វើ​ការដែល​មិន​អាច​ទទួលយកបាន​”​។ រឿង​នេះ​មិន​ផ្តល់​ឱកាស​នៃ​ការស្វែងរក​ហេតុផល​ពិតប្រាកដ​ល់​អ្នក​ឡើយ​។
 
​ការយល់ដឹង​អំពី​ភាពស្មុគស្មាញ​
​នៅពេល​បញ្ហា​របស់​អ្នក​គឺជា​រឿង​ធម្មតាៗ ដំណោះស្រាយ​ច្រើនតែ​ស្រួល ហើយ​អ្នក​ក៏​មិន​ចាំបាច់​ធ្វើ​ទៅ​តាម​ជំ​ហ៊ាន​ទាំង​បួន​ដែល​បាន​និយាយ​តាំង​ពី​ខាងលើ​ដែរ​។ ដូច្នេះ​នៅ​ពេល​អ្នក​កំពុងតែ​ធ្វើ​ទៅ​តាម​របៀប​ដែល​ត្រឹមត្រូវ​កាន់តែ បញ្ហា​របស់​អ្នក​ទំនងជា​មាន​ភាពស្មុគស្មាញ និង​ពិបាក​យល់ ព្រោះ​វា​មាន​ភាព​ប្រទាក់ក្រឡា​គ្នា​ជា​ច្រើន​។
 
​ដំណឹង​ដ៏​ល្អ​នោះ​គឺថា មាន​វិធីសាស្ត្រ​ជាច្រើន​ដែល​អ្នក​អាច​ប្រើ​ដើម្បី​អោយ​មាន​ប្រយោជន៍​ចំពោះ​ភាព​រញ៉េរញ៉ៃ​បែប​នេះ​បាន​។ ភាគច្រើន​រឿង​អស់ទាំង​នេះ​ជួយ​អោយ​អ្នក​បង្កើត​បាន​ជា​ការបង្ហាញ​ឡើងវិញ​យ៉ាង​ច្បាស់លាស់​ទៅលើ​ដំណោះស្រាយ ដូច្នេះ​អ្នគ​អាច​យល់​វា​កាន់តែ​ច្បាស់​ថា​តើ​មានរឿង​អ្វី​កើតឡើង​។
 
​នៅពេល​បញ្ហា​របស់​អ្នក​កើត​ឡើង​ក្នុង​មុខ​ជំនួញ​វិញ ការបង្កើត Flow Chart, Swim Lane Diagram ឬ System Diagram នឹង​ជួយ​អោយ​អ្នក​មើល​ឃើញ​នូវ​របៀប​នៃ​សកម្មភាព​ជាច្រើន​ច្របល់​ចូលគ្នា​។ រឿង​នេះ​ច្រើនតែ​ជួយ​អោយ​អ្នក​អាច​សម្គាល់​ដឹងថា​មាន​អ្វី​ដែល​ជា​ចំនុច​ខ្វះខាត​ដែល​បង្ក​ទៅ​ជា​បញ្ហា​បាន​។
 
​ដំណើរ​នៃ​ការដោះស្រាយ​បញ្ហា​
​ជំ​ហ៊ាន​ទាំង​បួន​សម្រាប់​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដែល​យើង​បាន​និយាយ​ពី​ដំបូង​គេ​នោះ​នឹង​ផ្តល់​អោយ​អ្នក​ទទួលបាន​នូវ​ស្ថានភាព​យ៉ាង​ល្អៗ​ជាច្រើន​។ ទោះបីជា​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ សម្រាប់​ដំណើរកា​រណ៍​ដ៏​ទូលំទូលាយ​កាន់តែច្រើន  អ្នក​អាច​ប្រើប្រាស់​វិធីសាស្ត្រ​ដូចជា Simplex, Appreciative Inquiry ឬ Soft Systems Methodology (SSM) ដើម្បី​អាច​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​មួយ​ប្រកបដោយ​ប្រសិទ្ធភាព​។
 
​វិធីសាស្ត្រ Simplex មាន​ការចូលរួម​នូវ​ដំណើរ​ការណ៍​ចំនួន ៨​ដំណាក់កាល​ដូចជា​៖ ការស្វែងរក​មូលហេតុ​, ការស្វែងរក​ការពិត​, ការផ្តល់​អត្ថន័យ​លើ​បញ្ហា​, ការស្វែងរក​គំនិត​, ការជ្រើសរើស និង​វាយតម្លៃ​, ការ​រៀប​គម្រោង​, ការលក់​គំនិត​, និង​ការធ្វើ​វា​អោយបាន​។ ជំ​ហ៊ាន​ទាំងនេះ​បង្កើតបានជា​ដំណើរការ​មូលដ្ឋាន​ដែល​យើង​និយាយ​ពី​ខាង​ដើម​មក ហើយ​វា​ក៏​បង្កើតបាន​ជា​វត្ត​នៃ​បញ្ហា​មួយ​សម្រាប់​ការស្វែងរក និង​ដោះស្រាយ ដែល​វា​នឹង​ធ្វើអោយ​មាន​លក្ខណៈ​ល្អ​បន្ត​ទៅ​វិញ​។
 
​វិធីសាស្ត្រ Appreciative Inquiry ត្រូវ​ការឈាន​អោយដល់​នូវ​គំនិត​វិជ្ជមាន​យ៉ាង​ចម្លែក​ដើម្បី​ជា​ជំនួយ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​តាមរយៈ​ការ​ពិនិត្យ​នូវ​វិធី​ណា​មួយ​មាន​ប្រយោជន៍​ល្អ​ចំពោះ​អ្វីៗ​ដែល​នៅ​ជុំវិញខ្លួន​។
 
​វិធីសាស្ត្រ Soft Systems Methodology ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​ដើម្បី​ជួយ​អោយ​អ្នក​បាន​យល់​ពី​បញ្ហា​ដែល​ស្មុគស្មាញ ដូច្នេះ​ហើយ​អ្នក​ក៏​អាច​ចាប់ផ្តើម​ដំណោះស្រាយ​របស់​អ្នក​បាន​ដែរ​។ វា​ត្រូវ​ប្រើ​បួន​ដំណាក់កាល​ដើម្បី​ជួយ​អ្នក​ពន្យល់បាន​ថា​អ្វី​ទៅ​ជា​អ្នក​បង្កើត​បញ្ហា បន្ទាប់​មក​ធ្វើ​សកម្មភាព​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​វា​នឹង​ធ្វើអោយ​ស្ថានភាព​ល្អ​មកវិញ​បាន​។
 
​ការប្រើប្រាស់​វិធីសាស្ត្រ​ទាំងនេះ និង​តារាង​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​របស់​យើង​ក្នុង​គេហទំព័រ​នេះ នឹង​ជួយ​អោយ​អ្នកដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដែល​ក្រុមការងារ និង​អង្គការ​របស់​អ្នក​កំពុងតែ​ប្រឈម​មុខ​បាន​។ ដោយសារតែ​រឿង​នេះ​ហើយ អ្នកនឹង​កាន់តែ​ទទួលបាន​ជោគជ័យ​កាន់តែ​ច្រើន​នូវ​អ្វី​ដែល​អ្នក​បាន​ធ្វើ​។ អ្វី​ដែល​មាន​បន្ថែម​ទៀត​នោះ​គឺថា អ្នក​នឹង​ចាប់ផ្តើម​សាង​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ​ជា​មនុស្ស​ម្នាក់​ដែល​អាច​គ្រប់គ្រង​ស្ថានការណ៍​បាន​ក្នុង​អត្ថន័យ​វិជ្ជមាន​៕